ריקליינרים – הדום נשלף

רהיטים, כסאות

אחת ההמצאות היותר מעניינות, שימושיות ומעשיות של העידן המודרני, היא המצאת ההדום הנשלף לכורסאות ולספות בסלון. בשפה המקצועית מכונים ההדומים הנשלפים ריקליינרים. מבחינת המשתמשים בכורסאות – מדובר בלא פחות ממהפכה ששינתה מהקצה אל הקצה את חווית הישיבה בכורסה. מהו בעצם הדום ומתי הוא נכנס לשימוש? מהו הייחוד של ההדום הנשלף וכיצד הוא משפיע על העיצוב מצד אחד ועל נוחות השימוש בכורסה או בספה מצד שני? במאמר שלפניכם נביא הסבר מעמיק ויסודי יותר בנושא הזה.
הדום והשימושים שלו
כבר מקדמת דנא, שאפו מלכים ועשירי העולם לשפר ולהגדיל את מידת הנוחות שלהם בכל מצב. ישיבה ארוכה על כורסה (או על כיסא מלכות), כאשר הרגליים נמצאות על הקרקע, התבררה כמעייפת. על מנת למנוע את העייפות הזאת ולאפשר לשליט ליהנות מנוחות מרבית, המציא מאן דהו את ההדום. מדובר בשרפרף או כיסא נמוך, שלרוב הוא מרופד ומקושט היטב. המטרה האמתית של השרפרף הזה היא לאפשר למי שיושב על הכורסה הצמודה אליו להגביה את הרגליים ולשפר אגב כך את זרימת הדם ואת זרימת האנרגיה לגוף. הדום שימש במהלך השנים גם כמקום הישיבה של המשרת או המשרתת של השליט, היושבים על ידו וסועדים אותו. עם השנים נוספו שימושים שונים להדום, כולל האפשרות להפוך אותו למיני מגירה או ארון ולאחסן בו פריטים חשובים או כאלה שנדרשו לבעל הבית באופן שוטף. עם השנים הפך ההדום לפריט ריהוט הכרחי בכל בית.
הדום נשלף וההשפעה על העיצוב והנוחות
למרות האמור לעיל ולמרות היתרונות של ההדום, הן מבחינת הנוחות והן היתרונות הבריאותיים שלו, השימוש בו כרוך גם במידה רבה של אי נוחות. הדום יכול לזוז, להיעלם או פשוט להיות לא נוח לשימוש. הדומים ושרפרפים למיניהם עלולים להפוך לפריטים מציקים, שסתם תופסים מקום בסלון והם לא תמיד חביבים על כלל הדיירים. אחת ההמצאות שביטלה למעשה את הצורך בהדומים על היתרונות והחסרונות שלהם היא ההמצאה של ריקליינרים – הדום השלף. כך הפכה כורסת הטלוויזיה הפשוטה למקום ישיבה נוח ומפנק. בבת אחת אפשר לפתוח אותה, לשלוף את הריקליינר ולהפוך את הצפייה בטלוויזיה לחגיגה של ממש. נכון להיום מרבית כורסאות הטלוויזיה, ובוודאי היוקרתיות שבהן, משווקות עם הדום נשלף. במקרים רבים, גם אחת הספות בסלון או יותר כוללת הדום נשלף, שכאשר אין בו צורך הוא פשוט מתקפל ונעלם. ריקליינרים תורמים ליוקרה ולנוחות ומאפשרים למי שיושב על הכורסה או הספה עם הריקליינר מנוחה מלאה, מושלמת ונכונה.